Niezależnie od sił działających na pojazd poruszający się prostoliniowo, na zakręcający samochód działają dodatkowo następujące siły oraz momenty:
— boczne reakcje jezdni wewnętrznych kół przedniego i tylnego (Y1W oraz Y2W),
— odśrodkowa siła bezwładności w środku ciężkości pojazdu,
— normalne reakcje jezdni działające na poszczególne koła jezdne — zewnętrzne i wewnętrzne, moment bezwładności, występujący podczas przyspieszania lub opóźniania ruchu poj...
Ruch drogowy obejmuje współdziałanie następujących elementów: droga, pojazd, kierowca oraz zasady ruchu. Droga ma poważny wpływ na przepustowość ruchu. Wiekszość dróg nie spełnia wymagań stawianych nowoczesnym drogom samochodowym, ponieważ ze względu na wadliwe skrzyżowania, zbyt małe szerokości, ostre zakręty, zbyt duże spadki podłużne, zwężenia w sąsiedztwie mostów, prowadzenie przez gesto zabudowane osiedla itp. nie zapewniają one dostatecznych warunków bezpieczeństwa i sprawn...
Zakręcający samochód tak długo utrzymuje równowagę, jak długo jego koła wewnętrzne wywierają jeszcze naciski na jezdnię. Kiedy koła wewnętrzne odrywają się od jezdni, samochód przewraca się pod działaniem siły odśrodkowej. Warunkiem równowagi poprzecznej samochodu podczas zakręcania jest więc istnienie większej od zera reakcji normalnej, działającej na wewnętrzne koła pojazdu.
Jeżeli zatem odległość środka ciężkości samochodu od jezdni jest mniejsza lub co najwyżej równa ...