Właściwe ustalenie szybkości podstawowej, będącej podstawą obliczenia wszystkich elementów projektu drogowego, jest zadaniem bardzo odpowiedzialnym. Zadanie to powinno być rozwiązane z jednoczesnym uwzględnieniem oszczędności na budowie i zapewnieniem dostatecznie wysokich wskaźników eksploatacyjnych. Wskaźniki eksploatacyjne powinny być zapewnione na pewien okres lat, co należy powiązać z perspektywą rozwoju przemysłu motoryzacyjnego i ze wzrostem przewozów na danej drodze. Pomimo istnienia możliwości technicznych zwiększenia szybkości...
Im współczynnik przyczepności jest mniejszy, tym mniejsza jest dopuszczalna siła hamowania. Dopuszczalne siły hamowania w zależności od opóźnienia hamowania (a h), przy rozmaitych współczynnikach przyczepności (P) ujmuje sie w oddzielnych wykresach, dla kół przedniej osi oraz dla kół tylnej osi. Każdy z wykresów składa się ze zbioru prostych, z których każda określa zależność pomiedzy dopuszczalną siła hamowania a opóźnieniem hamowania przy innym współczynniku przyczepności. Znając opóźnienie hamowania oraz współczynniki przyczepności z...
Tarcza szlifierska o średnicy 500. . . 1000 mm napędzana jest silnikiem elektrycznym z prędkością obwodową około 30 m/sek. Obrabiany wał korbowy jest napędzany w taki sposób, że obraca się wokół osi szlifowanego Czopa, który wiruje z prędkością obwodową około 10. . . 15 m/min. Posuw wzdłużny i posuw poprzeczny uzyskuje się przez przemieszczanie tarczy szlifierskiej. Wymagana dokładność obróbki wynosi zwykle 0,010 mm (stożkowatość i owalizacja). Ostatnio rozpowszechniają się tzw. pionowe szlifierki wałów korbowych, których wyższo...