Ze względu na posuwisto-zwrotne ruchy tłoka w cylindrze, ciągle spalanie paliwa w cylindrach tłokowych silników spalinowych nie jest możliwe. Spalanie w każdym z cylindrów może się odbywał jedynie w powtarzających się okresach (cykliczne), rozdzielanych procesami wymiany ładunku.
Przebieg pracy — lub popularnie obieg pracy — jest to cykl procesów fizyko-chemicznych powtarzających się stale w takiej samej kolejności w cylindrze silnika. Przebieg pracy obejmuje napełnianie cylindra ładunkiem, spalanie mieszanki paliwa z powietrzem oraz opróżnianie cylindra...
Właściwe ustalenie szybkości podstawowej, będącej podstawą obliczenia wszystkich elementów projektu drogowego, jest zadaniem bardzo odpowiedzialnym. Zadanie to powinno być rozwiązane z jednoczesnym uwzględnieniem oszczędności na budowie i zapewnieniem dostatecznie wysokich wskaźników eksploatacyjnych. Wskaźniki eksploatacyjne powinny być zapewnione na pewien okres lat, co należy powiązać z perspektywą rozwoju przemysłu motoryzacyjnego i ze wzrostem przewozów na danej drodze. Pomimo istnienia możliwości technicznych zwiększenia szybkości ruchu...
Wprowadzenie. Zmienność kierunku i prędkości posuwisto-zwrotnego ruchu tłoka w cylindrze stwarza istotne niedogodności, jak:
— niemożność uzyskania tarcia płynnego pomiędzy tłokiem i cylindrem (Wskutek zmian kierunku ruchu tłoka i zerowej jego prędkości w zwrotnych położeniach),
— niekorzystne przyspieszenia o zmiennym kierunku i wielkości (do 10 000 m/sek2 w silnikach szybkobieżnych), wywołujące znaczne siły bezwładności obciażajace części układu korbowego, co często zmusza do stosowania specjalnych środków do wyrównoważenia silnika,
— ko...