Siły działające na samochód w ruchu prostoliniowym

Kierunek częściowych przesunięć w.obrębie śladu koła jest przeciwnie skierowany do kierunku stycznej reakcji jezdni, gdyż jednostkowe siły tarcia ślizgowego działają w kierunkach zgodnych z reakcją X, W przypadku kola napędzanego występuje za tym częściowy poślizg elementów, a kola hamowanego — częściowe ich ślizganie, co wpływa na promień toczny ogumionego koła. Im bowiem większa jest reakcja X, tym większy jest obszar poślizgu lub ślizgania w obrębie śladu opony. Kiedy reakcja X = Z wzrośnie na tyle, że zanika już obszar nieruchomego przylegania elementów bieżnika, zaczyna sie utrata przyczepności opony i poślizg lub ślizganie koła. Podobnie jak w przypadku koła sztywnego promień toczny maleje w razie poślizgu, a rośnie podczas ślizgania się opony. Jeżeli reakcja styczna X = O, czyli w przypadku koła napędzanego momentem, nie występuje ani poślizg ani ślizganie kola i wówczas promień toczny (rt) promieniowi dynamicznemu (rd)
Na samochód poruszający się po torze prostoliniowym działają określone siły zewnętrzne, od których wielkości i kierunku zależy sposób poruszania się pojazdu. Są to:
– siły statyczne, działające na pojazd bez względu na to, czy pojazd znajduje się w ruchu, czy pozostaje w spoczynku, czyli ciężar całkowity samochodu (G [kG]) kompletnie wyposażonego wraz z ładunkiem, działa- na samochód w ruchu prostoliniowym jacy w środku ciežkości samochodu, oraz normalne reakcje jezdni działające odpowiednio na kola przednie i tylne, — siły dynamiczne, pojawiające sie tylko podczas ruchu samochodu ; siła napędowa działająca na obwodzie kół napędowych, pochodząca od momentu obrotowego silnika,
— siły hamowania (Ph [kG]) występujące na obwodzie wszystkich kół jezdnych samochodu i wywołane działaniem hamulców,
— Siły oporów ruchu (występujące tylko podczas ruchu samochodu) na jakie napotyka i które pokonuje samochód podczas jazdy, jak: siły oporów toczenia przeciwstawiające się toczeniu kół jezdnych, siła oporów powietrza, siła oporów wzniesienia (Pw [kG]) działająca tylko podczas jazdy pod górę (podczas zjeżdżania w dół siła ta przyspiesza ruch pojazdu) oraz siła bezwładności występująca tylko przy przyspieszaniu lub opóźnianiu pojazdu. [przypisy: sprzątanie hal magazynowych, szyny prądowe, transport samochodów z belgii wielkopolska ]
Ze zwiększaniem kąta pochylenia z oś przednia ulega odciążaniu, a oś tylna dociążaniu.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: sprzątanie hal magazynowych szyny prądowe transport samochodów z belgii wielkopolska