Warunek równowagi poprzecznej

Zakręcający samochód tak długo utrzymuje równowagę, jak długo jego koła wewnętrzne wywierają jeszcze naciski na jezdnię. Kiedy koła wewnętrzne odrywają się od jezdni, samochód przewraca się pod działaniem siły odśrodkowej. Warunkiem równowagi poprzecznej samochodu podczas zakręcania jest więc istnienie większej od zera reakcji normalnej, działającej na wewnętrzne koła pojazdu.
Jeżeli zatem odległość środka ciężkości samochodu od jezdni jest mniejsza lub co najwyżej równa połowie rozstawu kół, to samochód nigdy nie wywróci się, ponieważ siła przyczepności utrzymująca ruch po luku koła zostanie pokonana przez odśrodkową siłę bezwładności i samochód wcześniej ulegnie bocznemu poślizgowi nim zdąży się wywrócić. [więcej w: akumulatory do maszyn rolniczych pomorskie, Poszukiwanie części samochodowych w sieci, podesty magazynowe ]
Graniczne prędkości ruchu po krzywiźnie. Warunek równowagi poprzecznej narzuca ograniczenie prędkości ruchu zakręcającego samochodu.
Dopuszczalna prędkość samochodu poruszającego się po krzywiźnie o promieniu R jest więc tym większa, im większy jest rozstaw kół lub im niżej znajduje się środek ciężkości pojazdu. Okoliczność ta jest szczególnie ważna gdy chodzi o samochody ciężarowe, ponieważ odległość środka ciężkości takiego pojazdu od nawierzchni jezdni zmienia się zwykle w dużym zakresie zależnie od ciężaru i wysokości umieszczenia ładunku, Im wyżej znajduje sie przewożony ładunek, tym mniejsza jest dopuszczalna szybkość jazdy podczas zakręcania. Przekroczenie dopuszczalnej prędkości, zwłaszcza na jezdni o dużym współczynniku przyczepności, łatwo powoduje wywrócenie sie samochodu.
Jednocześnie z warunku przyczepności poprzecznej wynika, że zakręcający samochód nie ulega bocznemu poślizgowi, jeżeli siła odśrodkowa (PC) nie przewyższa siły przyczepności. Dopuszczalna prędkość ruchu samochodu jest więc tym większa, im większy jest współczynnik przyczepności lub im większy jest promień krzywizny zakrętu. Przekroczenie tej prędkości powoduje poślizg boczny samochodu, czyli utratę stateczności kierunkowej. Wpływ pochylenia jezdni na zakręcie.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: akumulatory do maszyn rolniczych pomorskie podesty magazynowe Poszukiwanie części samochodowych w sieci